Parrish Smith is herboren als industriële rockster

Album verschijnt 20 mei via Dekmantel

Wie Parrish Smith weleens in de booth aan het werk heeft gezien, weet dat de Amsterdamse dj maar al te graag punk en metal draait binnen een techno-setting, zelfs in staat was om de geflipte industriële rock van Mindless Self Indulgence te laten horen of de hiphop-punk van Ho99o9. En soms de microfoon erbij pakt om te gaan schreeuwen. ‘Als ik de microfoon pak, dan verlies ik mezelf helemaal’, zegt hij erover. ‘Het is een bevrijdend gevoel. Dan raak ik iets diepers van binnen, iets spiritueels.’ 

Maar als producer focuste hij altijd meer op stevige clubmuziek: soms snelle industriële techno, soms trage loodzware breakbeats. In die zin is het toch wel bijzonder dat hij nu met de track ‘Never Break Faith’ en een aanstaand debuutalbum via Dekmantel zichzelf echt presenteert als een industriële rockster/zanger, de single doet zelfs een beetje aan Nine Inch Nails denken. ‘Ik dook als muziekliefhebber zelf eerst in de vroege jaren tachtig industrial en noise, maar zag dat Nine Inch Nails die niches pakt en presenteert voor een breder publiek. Het is muziek die wat vertelt over wat ik om me heen zie gebeuren, over het systeem, over mezelf. En de intensiteit van die muziek komt ook op de dansvloer meteen binnen, het heeft iets primitiefs. Ik ben al sinds 2014 mijn sound aan het ontwikkelen, het album maken duurde uiteindelijk twee jaar en ik kan nu echt zeggen: “Ik ben Parrish Smith, ik heb er jaren aan gewerkt om dit verhaal te kunnen vertellen.”’

’Never Break Faith’ is een strijdkreet, een motto voor de worstelende artiest die zichzelf dreigt te verliezen aan narcisme, aan zelfingenomenheid, aan status en hebzucht. Want elke artiest – ook in de hoek van Parrish Smith – wordt door de muziekindustrie gepusht om een perfect plaatje te laten zien, en wat nou als je daar eigenlijk doodongelukkig van wordt? In de videoclip zien we hoe Parrish Smith het pad van verlichting – ‘eigenlijk een boeddhistisch verhaal’ – bewandelt, maar dan wel met beeldtaal die nog het meest aan scifi en horror uit de jaren nul doet denken. ‘Je ziet hoe mijn tegenspeler me probeert terug te trekken naar dat perfecte zelfbeeld, maar om mezelf te vernieuwen, moet ik mezelf vermoorden. Zo keer ik terug naar mijn authentieke ik.’

Light, Cruel & Vain’s verschijnt op 20 mei. Parrish Smith werkt ook aan een liveshow met Sofiane Brahmi en Javier Vivancos – met wie hij het album ook heeft gemaakt.

#news
Laatste nieuws en artikelen van 3voor12